Chorvatsko 2023 - Karlobag, Pag, Jasenice, Maslenica

Описание к видео Chorvatsko 2023 - Karlobag, Pag, Jasenice, Maslenica

Jak jsme se v září 2023 dostali
do Chorvatska?

Dalo by se říci, že nečekaně. Po zrušených dovolených do Leby v Polsku a Českého Krumlova jsme se na terase naší
chaloupky nakonec s Aluškou shodli, že nejlepší a relativně nejlevnější bude Chorvatsko. Slovo dalo slovo a pár kliků na
Booking, a bylo to. Vybírali jsme tak, aby to nebylo pro Alču příliš fyzicky náročné a na devadesát procent se to podařilo.
Vybrali jsme nádhernou a klidnou destinaci Lukovo Šugarje pod masívem pohoří Velebit v apartmánu deset metrů
od moře, s pláží pod okny, s výhledem na moře. Nádhera… jenže pak Alča zjistila, že tam není ani obchod, ani restaurace
a že tam vozí nějaké auto potraviny každý den ráno… Tak to ne, a klikli jsme o dvacet kilometrů dál – a bylo tam malinké
přímořské letovisko Karlobag.
Třetího září 2023 odjíždíme ráno z naší chaloupky v Lomné na 863 kilometrů dlouhou túru k moři. Nejsme už nejmladší,
takže někde přespíme. Jedeme na Žilinu, Trenčín, Bratislavu, Győr, Szombathely, Letenye. Zde překračujme maďarskou
hranici a jsme konečně v Chorvatsku. Zde asi po patnácti kilometrech odpočineme a přespíme v penzionu Prepelica
v Prelogu a ráno vyrážíme dál. Uháníme naší malou Beruškou po dálnici A1 na Zagreb, Karlovac, Gospič a pak po silnici
D25 překonáváme masiv pohoří Velebit. Sjíždíme z hor a po pár hodinách se před námi z výšky objeví Jaderské moře
a jeho ostrovy… Ještě ve výšce snad 800 m nad mořem vystupujeme z Berušky a nenecháme si ujít ten nádherný výhled
na Jadran a ostrov Pag… A pak už jen cesta po nekonečných serpentinách dolů a ocitáme se u moře v Karlobagu – cíli naší
cesty.V novém a čistém apartmánu Verica nás vítá paní majitelka, v ledničce je víno a rakija a občerstvení po dlouhé cestě na
sebe dlouho nečekalo.
Druhý den začíná silně foukat vítr, známá bóra a my jdeme na první průzkum destinace. Známá pláž Tatinja nás hodně
zklamala kvůli těžké dostupnosti a nepořádku a koupali jsme se zde jen jednou. Toto zklamání však několikrát vynahradilo
krásné koupání na městské pláži a hlavně v Pažském zálivu.
Kupujeme si několik lodních výletů – dvakrát se ocitáme po čtyřech letech ve městě Pag na stejnojmenném ostrově. Plujeme
průzračným Jaderským mořem po zálivech na ostrově a koupeme se na plážích Metajna, Ručica a Beritnica. V historickém
centru Pagu nasáváme Karlovačko, navštěvujeme zlatnictví, a jak to dopadlo, prozradí tato kniha. Na základně v Karlobagu
si užíváme večerní atmosféry při kávě a zmrzlině a touláme se po úzkých, starých uličkách. Absolvujeme krátký výlet
ponorkou podél pobřeží. Ke každodennímu rituálu patří posezení v restauraci Šušanj přímo v centru města.
Po Jadranské magistrále se vydáváme po letech do Maslenice, abychom již poněkolikáté navštívili Pariževačku glavicu,
místo, kde stálo pueblo Apačů ze slavných Mayovek, a odkud je krásný výhled do kaňonu řeky Zrmanja, fi lmového Rio
Pecos. Za pár dní se zde vracíme znovu, abychom si zopakovali celodenní plavbu po Zrmanji, a třech mořích najednou. Po
cestě zpět do Karlobagu si uděláme zastávku u polských přátel, se kterými jsme se seznámili v roce 2019 cestou na Tulove
grede.
A pak už nás čeká jen dlouhá cesta domů…
Bylo to krásné a zlé články o Chorvatsku na internetu se ani náhodou nepotvrdily. A dnes již plánujeme září 2024 –
Rovinj, Poreč, Novigrad, Umag, Pula, Mali Lošinj…