#1 Szlak Warowni Jurajskich - Jura Krakowsko Częstochowska

Описание к видео #1 Szlak Warowni Jurajskich - Jura Krakowsko Częstochowska

Zapraszam na kolejną wędrówkę. Tym razem będzie Jura Krakowsko Częstochowska i Szlak Warowni Jurajskich, który jest uzupełnieniem Szlaku Orlich Gniazd, który miałem okazję i przyjemność, przejść około 3 lata temu.

Jura Krakowsko Częstochowska jest regionem który bardzo lubię i co pewien czas tu wracam
Szlak Warowni Jurajskich ma swój początek w miejscowości Mstów a właściwie tuż obok w Wancerzowie na wzgórzu na którym stoi klasztor.

Stąd przejdę według informacji na szlakowskazach niecałe 160km na południe do miejscowości Rudawa gdzie szlak ma swój koniec. Moja wyprawa zbiegła się ze Świętami Wielkanocnymi i trwała 6 dni. Miałem więc okazje ponownie zachwycić się atrakcjami Jury Krakowsko-Częstochowskiej i rozpocząć tegoroczny sezon na wędrówki powyżej 100km.

Pierwszy etap wędrówki to dwa dni Marszu z Mstowa do Kroczyc, które leżą nieco obok szlaku. Chciałem jednak odwiedzić w tym mieście Michała, który zaprosił mnie na nocleg i w jego domu mogłem odpocząć i nabrać sił przed kolejnymi kilometrami na szlaku.

Jura Krakowsko Częstochowska to piękny i niezwykle ciekawy region
Polski a Szlak Warowni Jurajskich pozwolił mi odkryć nowe dla mnie miejsca.

W sczegółach wyglądało to tak:

Szlak Warowni Jurajskich - dzień 1
Etap: Mstów - Suliszowice
Dystans: 31km
Łączni: 31km
Do celu: 135km

Po 10tej wyruszyłem z Mstowa i kierując się niebieskimi znakami idę do miejscowości Rudawa, oddalonej od Mstowa o ok. 160km. Dzisiejszy dzień jest naprawdę przyjemny, jest ciepło i wędruję się bardzo dobrze ☀️
Nie obyło się bez przygód bo w Mstowie, wypadł mi z plecaka obiektyw podczas zakupów napitków i zanim się zorientowałem przeszedłem ponad 2 km. Chcąc, nie chcąc trzeba było wrócić 2 km do sklepu i kolejne 2 z powrotem 😅
Pierwsze kilometry szlaku prowadzą mnie mało ciekawymi terenami, jest dużo lasów, wsi i sporo asfaltów. Za to spotykam po drodze ciekawych ludzi, jeszcze w Mstowie pewien Pan zaprosił mnie na wódkę 🤣 a na stacji benzynowej delektowałem się pyszną kawą z przemiłymi ekspedientkami 😀
------------------------------------------------------
Szlak Warowni Jurajskich - dzień 2
Etap: Suliszowice- Kroczyce
Dystans: 30km
Łącznie: 61km
Do mety: ok. 105km

Dzisiejszy dzień rozpocząłem od pakowania obozu w deszczu. Na szczęście później pogoda się poprawiła i wędrowało się bardzo przyjemnie. Nie było dziś wielu atrakcji po drodze. Odwiedziłem ruiny zamku Ostrężnik, którego historia jest chyba najbardziej tajemnicza wśród polskich zamków. Z wybudowanej na skale twierdzy, nie zostało już prawie nic. Trochę dalej trafiłem na jaskinię a w miejscowości Łutowiec minąłem miejsce gdzie niegdyś była warownia. We wsi Zdów, gdzie znalazłem jedyny dziś czynny sklep, znowu otrzymałem propozycję alkoholową 🤣
Udało mi się kolejny raz wymiksować z imprezy i ruszyłem dalej do Kroczyc, które leżą około 3km od szlaku. Jestem gościem Michała, który zaprosił mnie do siebie na nocleg. Jestem mu bardzo wdzięczny za gościnę. Teraz krótko ogarnę sprzęt, naładuję baterię a jutro kontynuuje marsz

Na skróty:

00:00 Wstęp
01:30 Mstów
07:52 Zrębice (Kaplica świętego Idziego oraz stary drewniany kościół pw św. Idziego)
11:18 Suliszowice (biwak i nocleg pod namiotem przy jurajskim żurawiu)
22:20 Ruiny zamku Ostrężnik
23:10 Jaskinia Pawloki
26:10 Strażnica Łutowiec
31:20 Kroczyce

Bardzo polecam wybrać się na Szlak Warowni Jurajskich. Jura Krakowsko Częstochowska to nie tylko Szlak Orlich Gniazd a Szlak Warowni Jurajskich pozwala odkryć więcej ciekawych miejsc i poznać ich historię. Szlak jest łatwy do przejścia, dostęp do noclegów jest bardzo duży, po drodze bez problemu można też robić na bieżąco w artykuły spożywcze i wodę.

Pozdrawiam serdecznie i życzę cudownych Wibracji
Darek
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zapraszam na moją stronę na Faceboku gdzie staram się na bieżąco udostępniać aktualne miejsca które odwiedzam i w miarę możliwości relacjonować moje wyprawy.