Dookoła wiatraków na Żurawince

Описание к видео Dookoła wiatraków na Żurawince

Pogórze Bukowskie - okolice Bukowska

LINK DO NAWIGACJI:   / strava

Dookoła wiatraków na Żurawince; PRZEBIEG: Bukowsko - masyw Żurawinki [Dziady - Żurawinka] - Płonna – Kożuszne - Wysoczany - Mokre - Morochów - Poraż Granica - Niebieszczany -Ratnawica - Zboiska - Bełchówka - Bukowsko; DYSTANS: 38,5 km; DENIWELACJA: 870 metrów; STOPIEŃ TRUDNOŚCI: umiarkowany; PRZEJEZDNOŚĆ PO OPADACH: zła

OPIS: Żurawinka to masyw na Pogórzu Bukowskim pomiędzy dolinami rzek Osławy i Sanoczka. Ciągnie się wałem o długości około 8 kilometrów z południowego-wschodu na północny-zachód. Kolejne kulminacje pasma - zaczynając od południowego wschodu - to: Wyszołas (647), główna Żurawinka inaczej Kuty (664), Dziady (647), Wyższy Las (590). Na szczycie kulminacji Żurawinki stoi wysoki maszt telekomunikacyjny, czyniący szczyt łatwo rozpoznawalny z daleka. W kierunku północno-wschodnim odchodzi od głównego grzbietu kilka długich ramion opadających w stronę Niebieszczan, na południowym-zachodzie przełęcz nad Wolą Piotrową oddziela go od Pasma Bukowicy. Pasmo Żurawinki pokryte jest mozaiką pól uprawnych, łąk, zarastających użytków rolnych oraz większymi i mniejszymi obszarami leśnymi. Te ostatnie przeważają po stronie północnej. Od 2009 roku nad Bukowskiem - w rejonie kulminacji Wyższy Las i Dziady - działa farma wiatrowa. Na miejsce startu wybraliśmy rejon głównego skrzyżowania w Bukowsku. Można tu obok centrum handlowego bezpiecznie zaparkować samochód. Ruszamy szosą w stronę Sanoka, by po kilkudziesięciu metrach, za mostkiem na Sanoczku, skręcić w odchodzącą w prawo drogę asfaltową. Jedziemy lekko w górę przez przysiółek Nędze. Po 2,1 km, już na początku przysiółka Łazy, opuszczamy asfalt i skręcamy w odchodzącą w lewo drogę szutrową. Wznosi się ona stromo pomiędzy polami uprawnymi. Ostatnie 200 metrów bardzo sztywne. Gdy licznik wskazuje 3,5 km - na skraju lasu - osiągamy główny grzbiet i skręcamy w prawo. Przed nami podjazd na kulminację Dziady (4,7km), krótki zjazd i widokowy podjazd na zwieńczoną masztem Żurawinkę (5,5km). Po szczytowej uczcie widokowej elektryzujący zjazd nienagannym asfaltem w stronę Płonnej. Na jego końcu nagle asfalt zmienia się w szuter, pokonujemy bród na potoku Babnym i krótkim podjazdem docieramy do szosy nr 889 w Płonnej - (9,0km). Po przeciwnej stronie szosy - ruina cerkwi z 1790 roku i murowana dzwonnica parawanowa z 1823 roku. Skręcamy w lewo i jedziemy szosą 1,4 km w stronę Szczawnego. Skrzyżowanie Kożuszne - (10,4km) - skręcamy w odchodząca w lewo drogę lokalną. Jedziemy zgodnie z prądem rzeki Osławy przez wsie Wysoczany, Mokre i Morochów. Za Wysoczanami malowniczy Przełom Osławy w Mokrem, w Morochowie zabytkowa drewniana cerkiew z 1837 roku, a za nią długi podjazd i krótszy zjazd do skrzyżowania Poraż-Granica (21,1km). Tu wybieramy lewą odnogę, krótki podjazd i dłuższy zjazd do południowej części Niebieszczan. (22,6km) - Na krzyżówce - przy przystanku Niebieszczany Góra - skręcamy w lewo. Dalsza trasa kluczy drogami szutrowymi i polnymi po opadających w stronę Niebieszczan zboczach masywu Żurawinki. Naprzemienne podjazdy i zjazdy. Miniemy nieistniejącą wioskę Ratnawica by dotrzeć do wsi Zboiska (32km). Tu ostry zwrot na południe i długi podjazd wzdłuż głównego grzbietu nad Bukowsko. Po drodze teren nieistniejącej wsi Bełchówka. Po dotarciu do wiatraków farmy wiatrowej - (35,7km) - zwrot w prawo i szutrowy zjazd do majaczącego w dole Bukowska.